Sari la conținut
  • intrări
    3
  • comentarii
    5
  • citiri
    6.391

Destinul unui mare campion - 1 mai 1994 - 1 mai 2014, 20 de ani de la decesul marelui campion din Formula 1, Ayrton Senna, într-o cursă blestemată


loverel

1.879 citiri

blog-0880177001399040578.jpg

Ce este viața? Ce înseamnă viața? Putem știi vreodată cât de lungă ne este viața? O mulțime de întrebări, care le am în general, dar și acum, când citesc și îmi amintesc unele lucruri. 1 mai 1994 - 1 mai 2014, 20 de ani de la acea cursă blestemată de Formula 1, de la Imola, MP al Statului San Marino, cursă care a luat viețile a doi piloti. Mai exact, unul dintre ei, Roland Ratzenberger (4 Iulie 1960 – 30 Aprilie 1994), un austriac născut la Salzburg care se afla la doar a doua cursă în Formula 1, decedat în urma unui accident avut în 30 aprilie 1994, în calificările pentru cursa de la Imola, iar celălalt, triplul campion mondial, Ayrton Senna (21 Martie 1960 – 1 Mai 1994), brazilian, decedat în timpul cursei. O cursă care a luat viețile a doi oameni tineri, ambii la 34 ani (plus-minus 2 luni).

O poveste impresionantă, pe mine m-a copleșit. Merită citită.

 

 

 

 

 

 

Ayrton Senna blogentry-33915-0-71345300-1399040545_thumb.jpg Roland Ratzenberger blogentry-33915-0-61210400-1399040506_thumb.jpg

 

 

 

 

Totul a inceput in ziua de Vineri 29 aprilie 1994. La ora 13:00, a început prima ÅŸedinÅ£ă de calificări, iar Senna a scos rapid cel mai bun timp. La 13:15 însă, compatriotul ÅŸi, în acelaÅŸi timp, protejatul său de la Jordan, Rubens Barrichello, a părăsit pista la peste 200 de kilometri pe oră ÅŸi a lovit bariera din cauciuri în ÅŸicana Variante Bassa. MaÅŸina s-a răsturnat ÅŸi a rămas cu roÅ£ile în sus, iar Barrichello ÅŸi-a pierdut cunoÅŸtinÅ£a. ViolenÅ£a impactului i-a făcut pe toÅ£i cei care au asistat la accident să aibă frisoane. „La un moment dat, am avut senzaÅ£ia că maÅŸina va decola ÅŸi va ateriza în tribune. Când comisarii de cursă au întors monopostul, capul lui Rubens, care era în stare de inconÅŸtienÅ£ă, s-a zdruncinat teribil. Am fost ÅŸocat. Putea să sufere o accidentare gravă la coloanăâ€, a povestit Hill. La aflarea veÅŸtii, Senna a fugit spre centrul medical. UÅŸa era blocată, dar a sărit gardul prin spate. Când Barrichello ÅŸi-a revenit după cîteva minute, l-a văzut pe prietenul său aplecat peste el: „Prima faÅ£ă pe care am văzut-o a fost a lui Ayrton. Avea lacrimi în ochi, nu-l mai văzusem niciodată în starea aia. Am avut senzaÅ£ia că a interpretat accidentul meu ca ÅŸi cum îl suferise elâ€, a povestit cel care avea să câÅŸtige 11 curse de Formula 1 între 2000 ÅŸi 2009. „Stai liniÅŸtit. O să fie bineâ€, i-a spus Senna.

 

Barrichello a scăpat cu nasul spart ÅŸi cu lovituri la coaste. ÃŽntors la boxe, Senna a ieÅŸit imediat pe pistă ÅŸi a stabilit cel mai rapid timp al calificărilor, 1:21.548 minute. Cu acest timp, urma să ia startul duminică, 1 mai, din pole-position.Era a opta oară în cei 10 ani petrecuÅ£i de Senna în Formula 1 când lua startul la Imola din prima poziÅ£ie pe grilă.

 

Sâmbătă, 30 aprilie 1994. La 9:30, Senna era pe pistă pentru antrenamentul neoficial. După 19 ture, scosese un timp de 1:22,03 minute, iar senzaÅ£ia celor doi piloÅ£i de la Williams era că maÅŸina se comporta mai bine decât vineri. Imediat după antrenamente, la Imola a sosit ÅŸi Rubens Barrichello, venit direct de la spitalul Maggiore din Bologna unde petrecuse noaptea sub supraveghere medicală. Avea dinÅ£ii din faÅ£ă ciobiÅ£i, buza ÅŸi nasul sparte ÅŸi mâna dreaptă bandajată. Brazilianul de 22 de ani pleca în Anglia ÅŸi urma să vadă cursa de la Imola la televizor.

 

 

La ora 13:00, a început a doua sesiune de calificări ÅŸi, după doar 19 minute, avea să se petreacă al doilea accident din acel weekend, de data aceasta unul extrem de grav. Austriacul Roland Ratzenberger, aflat la a doua cursă în Formula 1 pentru micuÅ£a echipă Simtek, a pierdut controlul maÅŸinii ÅŸi s-a izbit cu 315 kilometri la oră de un zid de beton, în curba Villeneuve. Zgomotul infernal generat de impact s-a transformat într-o liniÅŸte apăsătoare. Camerele TV au surprins momentul în care capul lui Ratzenberger s-a legănat lipsit de viaÅ£ă ÅŸi s-a oprit rezemat nefiresc de partea stângă a cockpitului. Åžeful Formula 1, Bernie Ecclestone, discuta la boxele echipei Lotus cu proprietarul Peter Collins în momentul accidentului. „Arată răuâ€, i-a spus el lui Collins ÅŸi a ieÅŸit grăbit.

 

 

 

 

 

Trupul lui Roland Ratzenberger este transportat la spitalul Maggiore din Bologna blogentry-33915-0-71097600-1399041146_thumb.jpg

 

 

ÃŽmbrăcat în combinezon, cu ÅŸapca pe cap, Senna a urmărit reluările impactului la boxele Williams. Imaginile video păstrate de atunci arată clar îngrijorarea de pe faÅ£a sa. Brazilianul s-a suit imediat într-o maÅŸină de circuit ÅŸi i-a spus ÅŸoferului să-l ducă la locul accidentului. Hill era pe pistă ÅŸi a fugit imediat spre curba Villeneuve: „Când am văzut cum arată maÅŸină, am simÅ£it că sărmanul Roland nu avea să scape aÅŸa de uÅŸor precum Rubensâ€. Doctorul din Formula 1, neurochirurgul scoÅ£ian Sid Watkins, unul dintre apropiaÅ£ii lui Senna din circuit, a ajuns la Ratzenberger după doar 25 de secunde, însă austriacul era în moarte clinică, cu răni cumplite în zona craniană. După o scurtă examinare a pupilelor pilotului, Watkins le-a ordonat asistenÅ£ilor săi să înceapă manevrele de resuscitare. Inima victimei a reînceput să bată, astfel că după 7 minute o ambulanÅ£ă l-a transportat pe Ratzenberger la elicopterul care avea să-l ducă la acelaÅŸi spital Maggiore din Bologna.

 

 

Senna a ajuns la locul accidentului după plecarea ambulanÅ£ei. După ce a inspectat carcasa zdrobită a maÅŸinii, a gonit spre centrul medical unde, din nou, a intrat după ce a sărit gardul prin spate. Când Sid Watkins i-a spus că austriacul este în moarte clinică, cerul s-a prăbuÅŸit peste triplul campion mondial. „N-a mai rezistat ÅŸi a început să plângă pe umărul meuâ€, ÅŸi-a amintit Watkins care a rememorat apoi un dialog aproape profetic: “Ayrton, de ce nu te retragi din cursă mâine? N-ar trebui să pilotezi. De fapt, de ce nu renunÅ£i de tot? EÅŸti triplu campion mondial, cel mai rapid pilot din lume, de ce nu renunÅ£i ÅŸi mergem împreună la pescuit!? ObiÅŸnuiam să pescuim împreună, dar, de fiecare dată când Ayrton venea în ScoÅ£ia pentru asta, apa era tulbure pentru pescuitâ€. Răspunsul lui Senna a fost ferm: „Sid, sunt anumite lucruri pe care nu le putem controla. Nu pot renunÅ£a. Trebuie să merg mai departeâ€. Au fost ultimele cuvinte schimbate de cei doi. Senna s-a întors distrus la boxele Williams ÅŸi i-a anunÅ£at pe mecanici că Ratzenberger este mort. Frank Williams i-a cerut să iasă pe pistă pentru calificări, însă Senna a refuzat. S-a schimbat în jeanÅŸi ÅŸi cămaÅŸă ÅŸi a discutat cu fostul campion mondial Niki Lauda despre necesitatea creării unui front comun al piloÅ£ilor pe probleme de siguranÅ£ă.

 

 

Senna, urmarind de la boxe transmisia cu accidentul fatal al lui Ratzenberger blogentry-33915-0-69251600-1399041286_thumb.jpg

 

 

 

 

La 14:15, 57 de minute după accident, moartea lui Ratzenberger a fost anunÅ£ată pe circuit. Era primul deces în Formula 1 după 12 ani. Andrew Longmore, un jurnalist de la The Times, a scris ulterior că Senna a izbucnit din nou în lacrimi în rulota Williams ÅŸi fost ridicat de pe podea de Damon Hill. Starea brazilianului era deplorabilă, iar Frank Williams le-a telefonat prietenilor lui Senna rugându-i să aranjeze o întâlnire pe seară.

 

 

La ora 15:00, comisarii l-au convocat pe pilotul de la Williams pentru a da socoteală pentru rechiziÅ£ionarea maÅŸinii de circuit. ÃŽn mod normal, Senna trebuia amendat pentru că a luat un automobil care era, poate, necesar în altă parte. Dezgustat, campionul mondial a avut un dialog aprins cu oficialul FIA, John Corsmit, apoi a părăsit circuitul la 17:30. Cei care l-au văzut după cearta cu Corsmit au povestit că Senna avea o „aură de izolare absolută ÅŸi de inabordabilitateâ€. Mark Fogarty de la Carweek le-a spus colegilor săi de breaslă în acea seară că simte la Senna o atitudine premonitorie: „Am avut impresia că are un presentiment. Arăta groaznicâ€.

 

 

ÃŽntors la San Pietro, Senna i-a telefonat de două ori iubitei sale, ajunsă la Quinta do Lago. Apelurile au fost înainte ÅŸi după cină. ÃŽn timpul primului, Senna a izbucnit în lacrimi: „SituaÅ£ia e ca naiba. Ca naibaâ€. Adriane Galisteu a crezut că Ayrton este afectat în continuare de accidentul lui Barrichello, dar Senna i-a povestit despre moartea lui Ratzenberger. „Am o senzaÅ£ie foarte rea în privinÅ£a cursei ăsteia. Nu mă simt în stare să concurez mâineâ€. După telefon, Senna a refuzat masajul lui Leberer, fizioterapeutul austriac care tocmai împlinea 44 de ani ÅŸi care, la începutul anului, îi făcuse brazilianului cunoÅŸtinÅ£ă cu compatriotul său Ratzenberger.

 

 

La cină, nimeni nu a avut chef să-l sărbătorească pe Leberer. Senna a discutat cu acesta numai despre pilotul decedat. Ayrton ÅŸi Roland aveau aceeaÅŸi vârstă, 34 de ani. Primul era născut în martie, al doilea în iulie 1960. La întoarcerea în hotel, brazilianul a fost oprit de invitaÅ£ii la o nuntă organizată în restaurantul de la hotelul Castello care l-au rugat să se fotografieze cu mirii. Senna refuzase iniÅ£ial. A acceptat până la urmă cu mare greutate. Imaginile aflate în arhiva personală a familiei Tinarelli îl arată pe brazilian zâmbind cu o mină afectată, între mire ÅŸi mireasă. ÃŽngândurat, la ora 22:00, a urcat în camera lui Frank Williams care avea să rememoreze: „Am vorbit 40 de minute despre acel weekend, despre Formula 1, despre cursa de a doua zi, despre avioane. Era mult mai relaxat. Cina cu prietenii lui brazilieni îl ajutaseâ€.

 

 

ÃŽntors în camera 200, Ayrton i-a telefonat din nou Adrianei ÅŸi a anunÅ£at-o că s-a hotărât să piloteze a doua zi. Urma să poarte în mânecă un steag al Austriei pe care intenÅ£iona să-l fluture în memoria lui Ratzenberger în cazul în care câÅŸtiga a 42-a cursă din carieră. UÅŸor, uÅŸor, discuÅ£ia s-a îndepărtat de Formula 1. „Vreau să vorbim până răsare soarele. Vreau să te conving că sunt cel mai bun bărbat din viaÅ£a taâ€, i-a spus el Adrianei. Starea lui de spirit se îmbunătăÅ£ise. ÃŽn timpul discuÅ£iei, Juraci, portugheza angajată la Quinta do Lago, a luat receptorul ÅŸi l-a anunÅ£at pe Ayrton că a doua zi urma să-i gătească mâncarea lui favorită, pui la grătar cu legume la abur. Duminică seara, Senna urma să aterizeze la Faro la 8:30 ÅŸi dorea ca Adriane să vină la aeroport cu Juraci. “De-abia aÅŸtept să te vădâ€, a spus Ayrton înainte să închidă. Fără ca vreunul dintre ei să ÅŸtie, era pentru ultima dată când vorbeau.

 

 

Premoniţiile din ultima zi

 

 

Duminică, 1 mai 1994. Trezit de O'Mahoney la ora 7:30, Senna ÅŸi-a făcut bagajul pe care angajatul său urma să-l ducă la aeroport. Soarele strălucea ÅŸi se anunÅ£a o zi minunată. Ajuns la circuit cu un elicopter, brazilianul a fost din nou cel mai rapid la încălzirea de dimineaÅ£ă, timp în care a Å£inut să-i transmită un mesaj surprinzător rivalului său Alain Prost, retras din Formula 1 ÅŸi devenit comentator la televiziunea franceză TF1. „AÅŸ vrea să-i transmit Bun venit vechiului meu prieten, Alain Prost. SpuneÅ£i-i că-i simÅ£im lipsa foarte tareâ€, a transmis Ayrton, din cockpit, în timpul turului făcut pentru TF1. ÃŽn studio, francezul a zâmbit, mirat: „De obicei, nici măcar nu mă saluta dacă ne întâlneamâ€. DuÅŸmănia dintre cei doi se stingea acum, când Prost nu mai reprezenta un rival pentru Senna.

 

 

 

Trist, Senna îÅŸi aranjează oglinda, Mai erau câteva zeci de minute până la ultima cursă din viaÅ£a sa blogentry-33915-0-49245000-1399041400_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

La terminarea turului, Senna a coborât din maÅŸină, i-a transmis mecanicului David Brown să nu mai umble la setările monopostului, apoi

le-a scris părinÅ£ilor lui Roland Ratzenberger o scrisoare pe care a trimis-o prin fax.

A luat micul dejun cu “vechiul prieten†Alain, cu care a discutat timp de 30 de minute despre siguranÅ£a piloÅ£ilor din Formula 1 , iar la ora 11.00 s-a prezentat cu fostul său coechipier de la McLaren, austriacul Gerhard Berger, la ÅŸedinÅ£a piloÅ£ilor de dinainte de cursă. Bernie Ecclestone a propus un minut de reculegere în memoria celui decedat cu o zi în urmă, iar piloÅ£ii s-au ridicat în picioare în tăcere. Senna a rămas pe scaun în spatele sălii, suspinând.

 

(Ayrton Senna ÅŸi Gerhard Berger au fost colegi la McLaren între 1990 ÅŸi 1992, devenind în scurt timp buni prieteni. Cei doi erau renumiÅ£i în lumea Formulei 1 pentru farsele puse la cale. Cu ocazia Marelui Premiu al Australiei, Berger a luat cheile camerei lui Senna în timp ce acesta mânca la restaurant ÅŸi i-a umplut patul de ÅŸopârle vii. ClienÅ£ii hotelului au fost ulterior treziÅ£i de urletele brazilianului. După ce angajaÅ£ii au strâns reptilele, Berger l-a întrebat, în treacăt, pe colegul său: „Dar ÅŸarpele l-ai găsit?â€. Evident, în cameră nu era niciun ÅŸarpe, însă Senna ÅŸi-a petrecut noaptea în alt apartament. Răzbunarea sa a fost o bucată de brânză puternic mirositoare plasată în sistemul de aerisire din camera lui Berger).

 

 

 

După o discuÅ£ie pe tema vitezei cu care trebuie să meargă maÅŸina aflată în fruntea coloanei la tura de încălzire, piloÅ£ii s-au răspândit la boxele echipelor lor. Se înÅ£eleseseră să se întîlnească peste o săptămână la Monaco, înainte de cursă, pentru a analiza situaÅ£ia siguranÅ£ei în Formula 1. Senna ÅŸi Hill au mers apoi la paddock-uri pentru o întîlnire de o jumătate de oră cu sponsorii ÅŸi invitaÅ£ii echipei Williams, un exerciÅ£iu de PR în ziua cursei.

 

 

La prânz, Senna a mâncat puÅ£in apoi s-a închis în rulota sa. Sora sa, Viviane, a povestit la câÅ£iva ani distanÅ£ă că fratele ei a deschis Biblia pe care o avea mereu cu el ÅŸi a citit un pasaj în care scria: “Dumnezeu îi va da lui cel mai de preÅ£ dintre daruri. Pe Dumnezeu ÃŽnsuÅŸiâ€. Cu o jumătate de oră înainte de startul cursei, Senna a venit la garajul Williams. Amica sa, Betise Assumpcao, rememorează: „Avea un mod anume, determinat, de a-ÅŸi pune cagula ÅŸi casca pe cap. Dădea mereu impresia că este concentrat. ÃŽn acea zi, puteai să-Å£i dai seama că nu voia să concureze din felul în care ÅŸi-a pus casca. Nu se gândea că va muri, chiar credea că va câÅŸtiga cursa, însă voia să termine totul mai repede ÅŸi să plece acasă. Nu era acolo, era cu mintea în altă parteâ€. ÃŽnaintea de a se urca în monopost, Senna s-a aÅŸezat, tăcut,cu o privire melancolică, pe aripa din spate.

 

 

Rutina brazilianului pe grila de start consta în a rămâne cu casca pe cap, timp ce 15 minute, concentrat la ce urmează. Senna îÅŸi imagina mereu toate scenariile posibile pentru primul viraj, pregătindu-se mental pentru cursă. De data aceasta, ÅŸi-a dat jos casca ÅŸi cagula. ÃŽn timp ce directorul tehnic de la Williams, Patrick Head, îi spunea ceva, Senna privea pierdut, cu un zâmbet abia perceptibil pe buze. ÃŽn momentul în care announcer-ul cursei l-a prezentat pe prietenul său Gerhard Berger, publicul a izbucnit în urale pentru pilotul de la Ferrari, echipa de casă la Imola. Brazilianul s-a întors spre cel căruia, cu doi ani în urmă, îi lipise cardurile de credit cu superglue ÅŸi a zîmbit. „Era surâsul unui prieten mulÅ£umit de reacÅ£ia oamenilor, de dragostea pe care mi-o arătau. E ultimul lucru pe care mi-l amintesc despre el în viaÅ£ăâ€, a povestit Berger.

 

 

ÃŽn Portugalia, la Quinta do Lago, Adriane Galisteu ÅŸi Juraci se instalau în faÅ£a televizorului pentru a urmări cursa. ÃŽÅ£i pregătiseră de mâncare ÅŸi aÅŸteptau nerăbdătoare prima victorie din 1994 a lui Ayrton. ÃŽn cabina comentatorilor BBC, Murray Walker, făcea preambulul cursei: „Ayrton Senna în pole position, Michael Schumacher alături de el pe grila de start...â€.

 

 

La 14:00, monoposturile au pornit în turul de încălzire, apoi s-au rearanjat pe grilă, trecând prin dreptul maÅŸinii în care se afla doctorul Sid Watkins. Semafoarele de start s-au aprins cu lumina roÅŸie, apoi peste 4 secunde a apărut culoarea verde. Bolizii au Å£âÅŸnit de pe grilă, însă aproape instantaneu Lotus-ul lui Pedro Lamy a spulberat spatele maÅŸinii Benetton, condusă de JJ Lehto. Steagurile galbene fluturate au anunÅ£at intrarea safety-car-ului, în timp ce stewarzii curăÅ£au pistau de numeroasele resturi generate de al treilea accident petrecut în acel weekend. La 14:15, după câteva tururi petrecute în spatele maÅŸinii de siguranÅ£ă, drumul piloÅ£ilor a fost eliberat, iar Senna ÅŸi Schumacher s-au distanÅ£at imediat de urmăritori. Cu rezervorul plin ÅŸi cu cauciucurile încă reci, Senna a scos un prim timp de 1:24,887 minute, timp care avea să fie bătut până la finalul zilei doar de Hill ÅŸi de Schumacher. Ritmul drăcesc al startului l-a îngrijorat pe doctorul Watkins: „O să fie un accident f**** dintr-un moment într-altulâ€, i-a spus el asistentului său, Mario Casoni.

 

 

La 14:17, Senna s-a apropiat de curba Tamburello pentru a doua oară de la restart. La mijlocul virajului abordat în mod normal cu pedala la podea, la o viteză de 305 kilometri pe oră, maÅŸina albastră cu numărul 2 a alunecat spre dreapta, a părăsit asfaltul ÅŸi, în ciuda frânării, s-a înfipt în parapetul de beton. „Cumva am simÅ£it că e vorba despre Ayrtonâ€, spune Sid Watkins că a gândit la apariÅ£ia steagurilor roÅŸii.

 

 

La televizor, 200 de milioane de oameni l-au văzut pe Schumacher ieÅŸind primul din viraj, iar în spatele său un nor de praf ÅŸi de resturi din maÅŸina lui Senna. „Sunt acum cu Michael Schumacher ÅŸi Senna, o, Doamne, tocmai l-am văzut ieÅŸind de pe pistă. Ce s-a întâmplat acolo, habar nu amâ€, a spus Murray Walker la microfon. Comentatorul BBC se gândea că Senna e la al treilea abandon din tot atâtea curse, însă nu a realizat imediat gravitatea accidentului. ÃŽn cabina comentatorilor brazilieni de la GloboTV, Galvao Bueno, amicul campionului mondial din 1988, 1990 ÅŸi 1991, ÅŸi-a dat seama că e un potenÅ£ial impact fatal. „Ayrton a lovit zidul rău. E serios, foarte seriosâ€, le-a spus el telespectatorilor brazilieni. BBC difuza reluări ale impactului pentru a evita să prezinte ce se întîmpla pe pistă, dar o imagine a scăpat cenzurii regizorului de transmisie. ÃŽn timp ce comisarii de traseu se îndreptau spre maÅŸina distrusă, o cameră din elicopter a surprins o miÅŸcare abia perceptibilă, în faÅ£ă, a capului lui Senna. Privitorii neavizaÅ£i au interpretat-o ca pe un semn bun, însă în Argentina un telespectator a înÅ£eles imediat gravitatea situaÅ£iei. ÃŽn vârstă de 82 de ani, Juan Manuel Fangio, de 5 ori campion mondial în anii '50, a închis televizorul imediat. Tocmai asistase la un spasm, semnul unei leziuni craniene majore: „Am ÅŸtiut în acel moment că e mortâ€.

 

 

 

 

Monopostul Williams după ce Ayrton Senna a fost scos ÅŸi transportat la spital. CearÅŸafurile pătate de sânge blogentry-33915-0-86377300-1399041585_thumb.jpg

 

 

 

 

 

ÃŽn Portugalia, primul gând care i-a trecut prin cap Adrianei Galisteu a fost: „Offf, ce bine! Se întoarce mai repede acasăâ€. AÅŸtepta ca iubitul ei să-ÅŸi scoată mănuÅŸile din mâini, să scoată volanul ÅŸi să iasă din cockpit. Pe aeroportul din Bologna, O'Mahoney s-a aÅŸezat repede pe un scaun când a sesizat că Senna nu iese din maÅŸină. ÃŽn garajul lui Williams, Josef Leberer striga: „Haide, ieÅŸi, ieÅŸi odată, băiete, din maÅŸină!â€. Un sentiment apăsător l-a cuprins când a realizat că lucrurile nu sunt în regulă.

 

Starea prietenei lui Ayrton s-a schimbat treptat, cu cât pilotul rămânea mai mult în maÅŸină. „Ce fac comisarii? Să se ducă la el, poate are un picior rupt sau un braÅ£. IeÅŸi afară! IeÅŸi!â€. „După câteva minute, am început să plângâ€, ÅŸi-a amintit Galisteu.

 

 

 

 

Cursa a fost oprită temporar, iar piloÅ£ii au staÅ£ionat într-o zonă departe de boxele echipelor. Niciunul nu a fost informat despre gravitatea accidentului. Circul Formulei 1 trebuia să se reia, iar anunÅ£ul că Senna era într-o stare critică, venit la doar o zi după moartea lui Ratzenberger, i-ar fi făcut pe piloÅ£i să renunÅ£e la cursă. „Ni s-a spus că probabil are piciorul rupt. Acesta este motivul pentru care am acceptat să reluăm cursaâ€, a povestit Eric Bernard de la Ligier. La boxe, fratele lui Senna, Leonardo, a fost pe punctul de a sări la gâtul lui Bernie Ecclestone când acesta, muÅŸcând dintr-un măr, l-a anunÅ£at că Ayrton e mort, dar că vrea să facă anunÅ£ul abia după terminarea cursei.

 

 

 

Sosit la locul accidentului, doctorul Watkins ÅŸi-a dat seama imediat de gravitatea situaÅ£iei din starea căÅŸtii lui Senna ÅŸi din pierderea masivă de sânge. BraÅ£ul suspensiei de la roata dreapta faÅ£ă a tâÅŸnit în sus în urma impactului ÅŸi i-a penetrat casca. Fruntea îi era zdrobită, iar sângele ÅŸi materia cerebrală îi curgeau pe nări. “M-am uitat la pupilele lui. Era clar că are o hemoragie craniană masivă. Nu avea cum să supravieÅ£uiascăâ€. Medicii l-au scos pe Senna din maÅŸină ÅŸi au acoperit zona cu cearÅŸafuri. „În acel moment, Ayrton a oftat ÅŸi, deÅŸi nu sunt o persoană credincioasă, am simÅ£it că sufletul său tocmai plecaseâ€, a povestit Watkins.

 

 

La Quinta do Lago, vecinii care văzuseră accidentul la televizor au început să sosească pentru a-ÅŸi oferi ajutorul. Unii dintre ei observaseră pe micul ecran petele de sânge de lângă monopostul distrus. O vecină i le-a arătat Adrianei, însă un alt vecin a oferit repede o acoperire: „Este o nouă spumă pentru extinctoareâ€. Senna pierduse 4,5 litri de sânge ca urmare a ruperii unei artere. Câinele pilotului a început să urle inexplicabil. PărinÅ£ii lui Ayrton sunau în Portugalia pentru a afla veÅŸti, dar nu au primit niciuna.

 

 

La 14:35, elicopterul a decolat spre spitalul Maggiore din Bologna, însă Sid Watkins a decis să nu urce. Åžtia că nu mai e nimic de făcut. Pe drum, inima lui Senna s-a oprit, dar a fost repornită. AjunÅŸi ÅŸi ei la spital, prietenii lui Senna i-au sunat pe Adriane ÅŸi pe părinÅ£ii lui Ayrton pentru a fi pregătiÅ£i să vină la Bologna. „SituaÅ£ia e gravăâ€.

 

 

La 14:55, cursa a fost reluată ÅŸi avea să fie câÅŸtigată de Schumacher, succesorul natural al lui Senna. ÃŽn Brazilia era dimineaÅ£ă, însă jumătate din populaÅ£ie ÅŸtia deja de accident. O Å£ară aflată într-o situaÅ£ie economică dezastruoasă aÅŸtepta cu sufletul la gură veÅŸti despre soarta celui care, de multe ori, transforma duminicile în sărbătoare. La Bologna, testele făcute de doctori arătau că Senna nu avea nicio ÅŸansă de supravieÅ£uire. Avea multiple fracturi la baza craniului, provocate de forÅ£a impactului. Sosit ÅŸi el la spital, Gerhard Berger a intrat în salonul în care prietenul său era Å£inut în viaÅ£ă artificial. S-a aÅŸezat pe un scaun ÅŸi a început să-i vorbească în ÅŸoaptă. La plecare, l-a sărutat pe frunte.

 

 

Unul câte unul, prietenii ÅŸi fratele lui Ayrton, Leonardo, au intrat în salon. După terminarea cursei, doctorul Watkins a venit ÅŸi el la Bologna, de unde a telefonat familiei în Brazilia cu sugestia de a nu veni în Italia. „Au acceptat cu demnitate vestea tragică ÅŸi au ales să asculte sugestia meaâ€. ÃŽn Portugalia, Adriane a plecat spre aeroportul din Faro împreună cu soÅ£ia lui Antonio Braga, unul dintre prietenii aflaÅ£i la Bologna. Un charter le aÅŸtepta pentru un zbor spre Italia.

 

 

La ora 18:00, doctorii au ales o cale de compromis ÅŸi au anunÅ£at că Senna este în moarte clinică. Medicii nu puteau da speranÅ£e false, dar nici nu puteau anunÅ£a că pilotul e mort. Prin lege, aparatele nu puteau fi deconectate. ÃŽnÅŸtiinÅ£ată, mama lui Ayrton, Neyde, a sunat la Bologna ÅŸi i-a cerut lui Leonardo să aranjeze ca un preot să meargă în salon. La 18:15, preotul a sosit. La 18:37, inima lui Senna s-a oprit din nou ÅŸi doctorul Maria Theresa Fiandri a decis să nu mai încerce să o pornească. Păstrarea în viaÅ£ă a unui om în mod artificial, deÅŸi activitatea lui cerebrală încetase, este o practică îndoielnică. Peste 3 minute, la 16:40, pe 1 mai 1994, Ayrton Senna a fost pronunÅ£at mort.

 

 

Pe aeroportul din Faro, Adriane ÅŸi Luiza Braga aÅŸteptau îmbarcate decolarea avionului. Pilotul a cerut permisiunea din partea turnului, însă a primit un mesaj în urma căruia a scos aeronava de pe pistă. Mesajul era că Senna a decedat, însă pilotul nu voia să fie el cel care le dă vestea celor două pasagere. „Nu am primit autorizaÅ£ie din partea turnului. AveÅ£i un apelâ€, le-a anunÅ£at el. Luiza Braga a mers în turnul de control. „Tremuram din cap până în picioare. Am aÅŸteptat-o în tăcereâ€, a povestit Adriane peste câÅ£iva ani. Luiza Braga s-a întors palidă la faÅ£ă. „Nu-mi spune că a muritâ€, a anticipat prietena sa. „Adriane, a murit!â€.

 

 

La Imola, piloÅ£ii începeau să afle vestea. Membrii echipelor McLaren ÅŸi Williams s-au strâns împreună. Luminile centrului media străluceau în timp ce 200 de ziariÅŸti scriau 200 de necrologuri. Gerhard Berger a plecat de la spital spre aeroportul din Bologna pentru a decola spre casă, spre Austria. Urma să participe la înmormântarea lui Ratzenberger pentru ca apoi să zboare spre Sao Paulo pentru a-l conduce pe ultimul drum pe Ayrton Senna. „În lumina asfinÅ£itului, am văzut silueta avionului lui Ayrton aÅŸteptând, uitat, un proprietar care nu avea să se mai întoarcă. Am izbucnit în hohote de plâns, copleÅŸit de acea viziuneâ€.

 

 

La Quinta do Lago, în aÅŸteptarea zborului spre Brazilia, de unde tocmai venise cu doar 24 de ore în urmă, Adriane Galisteu îÅŸi închidea bagajele abia deschise. A strecurat în genÅ£i un tricou ÅŸi un ÅŸort de-ale lui Ayrton cu care alergase în acea dimineaÅ£ă. ÃŽn timp ce arunca o ultimă privire prin vila cu cele 4 dormitoare somptuoase, s-a oprit lângă casetofon. A apăsat butonul Eject ÅŸi a ieÅŸit un album Phil Collins. L-a pus în buzunar. „Am vrut să ÅŸtiu ce muzică a ascultat ultima dată în viaÅ£a lui. Era un lucru pe care aveam dreptul să-l împart cu el. După aceea, m-am plimbat prin casă plângândâ€.

 

 

La spitalul Maggiore, în timp ce deschideau combinezonul lui Ayrton Senna, asistentele medicale au descoperit în mânecă un obiect ascuns. Când l-au desfăcut, ÅŸi-au dat seama că era un steag al Austriei.

 

 

Pe 5 mai 1994, o aeronavă a companiei Varig purtând corpul neînsufleÅ£it al lui Ayrton Senna ateriza la Sao Paulo, escortată de avioane de vînătoare. Peste 3 milioane de oameni, cel mai mare număr de participanÅ£i înregistrat vreodată la o înmormântare, au ieÅŸit pe străzi pentru a-l conduce pe eroul lor pe ultimul drum. Michael Schumacher nu a venit în Brazilia din „motive de securitateâ€, în timp ce marele rival al lui Senna, Alain Prost, s-a numărat printre cei care au purtat sicriul pe umeri. Ayrton Senna este înmormânatat în cimitirul Morumbi sub o piatră funerară pe care scrie: „Nimic nu mă poate Å£ine departe de dragostea lui Dumnezeuâ€.

 

 

Cauzele exacte ale accidentului lui Ayrton Senna nu au fost elucidate nici după 20 de ani. Mecanicii de la Williams au extras cutiile negre ale maÅŸinii imediat după accident. Procuratura italiană a deschis o anchetă care a concluzionat că bara de direcÅ£ie a maÅŸinii s-a rupt ca urmare a unei suduri proaste. Nimeni a putut determina însă dacă bara s-a rupt înainte sau după impact. Patrick Head, directorul tehnic de la Williams, a fost găsit vinovat în 2007, însă conform legislaÅ£iei italiene fapta se prescrisese.

 

 

Astăzi, circuitul de la Imola este deschis publicului. ÃŽn spatele zidului din curba Tamburello care acum fix 20 de ani a curmat viaÅ£a lui Ayrton Senna, pilotul brazilian se odihneÅŸte pe un soclu de bronz

 

 

 

 

Inaugurarea statuii, în 1997, în prezenÅ£a lui Frank Williams blogentry-33915-0-61006000-1399041966_thumb.jpg

 

 

 

Pentru cine vrea, poate urmari filmul documentar "Ultimul Coechipier", realizat de Sky Sports F1, cu Damon Hill ÅŸi David Brabham, colegii de echipă ai lui Senna ÅŸi Ratzenberger în 1994

 

https://www.youtube.com/watch?v=EFUZuMBPq9o#t=1688

  • Like 1

3 Comentarii


Comentarii Recomandate

mercedesbenz

Postat

Felicitari, extrem de bine documentat si emotionant materialul!

Si cind te gindesti ca mai avem un mare campion ce se zbate intre viata si moarte in urma unui banal accident de ski...

loverel

Postat

Da..  plus Marco Simoncelli (20 ianuarie 1987 - 23 octombrie 2011), la MotoGP .. un caz foarte popular, a cazut si a fost calcat de Valentino Rossi si Colin Edwards .. of.. cazuri dramatice, dureroase.. de obicei in lumea sportului, sunt mult mai sonore si mai observate astfel de cazuri..

el cid

Postat

un mare campion!    ce pot sa spun?emotionant!

×
×
  • Creează nouă...